SEO copywriting v roce 2024
Když jsem se před několika lety přihlásila na SEO kurz pro copywritery vedený Pavlem Ungrem, netušila jsem, jak moc mě toto téma pohltí. Dnes si už nedokážu představit, že bych si sedla k psaní textu bez otevření alespoň jednoho SEO nástroje. V tomto článku shrnu, proč a jak využívat SEO k vytvoření obsahu, který buduje dlouhodobou důvěru.
Co je to SEO copywriting a jak
funguje
Někdy mám dojem, že SEO copywriting je pro některé lidi hanlivým slovem. Je to proto, že si pod tímto pojmem představují nezáživné psaní zaměřené jen na klíčová slova. Tak to ale vůbec není.
SEO copywriting propojuje dva obory – copywriting a SEO (Search Engine Optimization). To znamená, že texty jsou skvěle napsané, správně strukturované a navíc obsahují relevantní klíčová slova.
SEO texty mívají více kvalitních zpětných odkazů, vyznačují se nízkou mírou okamžitého opuštění a velkou mírou prokliku. Jsou sdíleny na sociálních sítích a čtenáři na ně často odkazují.
Proč používat při psaní SEO?
Položili jste si někdy otázku, jestli se skvěle optimalizovaný text může umístit ve vyhledávači výše než perfektně napsaný text, který ale není tak dobře optimalizovaný? Pokud tvoříte obsah pouze pro čtenáře a optimalizaci neřešíte, vaše stránky pravděpodobně nebudou obsahovat důležitá klíčová slova, která lidé používají. A také to znamená, že se pravděpodobně nebudete umísťovat na dobrých pozicích v Googlu.
Co dělá SEO copywriter?
SEO copywriter píše texty, které pomáhají zvýšit hodnocení webových stránek ve vyhledávačích. Pokud máte talent na psaní a znalosti v oblasti SEO, pak by pro vás mohla být práce SEO copywritera ideální.
Jaké dovednosti potřebuje SEO copywriter?
Měl by ovládat základy SEO a umět dobře psát, to je bez debaty. Bez ohledu na to, jak dobře je obsah optimalizovaný, pokud text za moc nestojí, cílové publikum nezaujme. Google navíc dokáže rozpoznat rozdíl mezi dobrými a špatnými texty.
Jak se liší práce SEO copywritera a SEO specialisty?
SEO specialista se zaměřuje na celkovou optimalizaci pro vyhledávače, včetně vhodné strategie, technických aspektů, klíčových slov a zpětných odkazů.
Naproti tomu SEO copywriter obvykle vytváří originální obsah na podporu strategie specialisty a pomáhá posunout váš web na žebříčku Googlu. Zaměřuje se na psaní obsahu, který zlepšuje uživatelskou zkušenost, zvyšuje míru prokliku (CTR) a dobu strávenou na stránce, což jsou důležité faktory pro hodnocení vyhledávačů.
Hlavní zásady SEO copywritingu
1. Texty obsahují relevantní klíčová slova
Používejte relevantní klíčová slova na strategických místech (v nadpise, podnadpise, v prvních 100 znacích textu, v meta titulku a meta popisku).
2. Obsah je správně strukturovaný
Dobře strukturovaný obsah využívá nadpisy úrovně H1–H6, odstavce, seznamy s odrážkami apod. Podle Briana Clarka je struktura vašeho textu stejně důležitá jako psaní samotné.
3. Přesvědčivost, čtivost a srozumitelnost
SEO copywriting není jen o optimalizaci, ale také o schopnosti psát texty, které čtenáře zaujmou a přesvědčí k akci.
4. Unikátní titulek a meta popisek
Dobře napsané titulky a meta description mohou vést k většímu počtu kliknutí. Proto je dobré psát unikátní titulek a popisek pro každou stránku.
Podle studií mají titulky obsahující otázku o 14 % vyšší CTR než titulky bez otázky. Takže místo nadpisu SEO copywriting je lepší použít otázku: Co je to SEO copywriting?
Jak psát SEO texty
Pokud se při psaní nemůžete opřít o výsledky od SEO specialisty, vezměte si na pomoc nástroje jako Collabim nebo Marketing Miner, které mají free verze. Pomůže vám také Plánovač klíčových slov v Google ads, Sklik v Seznamu, Lidé se také ptají nebo Související vyhledávání na Googlu.
Nalezení správných klíčových slov pomocí analýzy klíčových slov je nejtěžší částí SEO. Podle mě je to hodně nad rámec samotného psaní, takže můžete být skvělým SEO copywriterem, i když analýzu vytvořit neumíte. Ale pokud alespoň jednoduchou a rychlou analýzu zvládnete, může vám to pomoci v situacích, kdy nemáte k ruce SEO specialistu.
Jak začít se SEO copywritingem
1. Najděte správná klíčová slova
Klíčová slova jsou základním kamenem SEO. Jsou to slova a fráze, které vaši potenciální zákazníci používají při vyhledávání informací, produktů nebo služeb na internetu. Správný výběr a použití klíčových slov ve vašem obsahu může výrazně zvýšit jeho viditelnost a přitažlivost pro cílové publikum.
Dobrou strategií je zaměřit se na slova s velkým objemem vyhledávání, ale s nízkou konkurenčností (tzv. long tails). Ty představují rozdíl mezi viditelností na první stránce a ztrátou v moři obsahu na dalších stranách.
2.
Najděte otázky, na které se lidé ptají
Pro inspiraci využívejte blok na Googlu "Lidé se také ptají". Procházení těchto otázek je skvělý způsob, jak najít další dotazy, které lidé k tématu mají. Díky tomu můžete vytvářet obsah, který na tyto otázky přímo odpovídá. Inspiraci k tématu můžete najít i v Souvisejícím vyhledávání na Googlu.
3. Zjistěte záměr vyhledávání
Pokud se chcete umístit na předních místech ve vyhledávačích, musíte správně určit záměr (účel) vyhledávání. Ten zjistíte, když se podíváte na stránky s nejvyšším hodnocením. Pokud tam vidíte většinou blogové články a chcete se umístit před ně, musíte napsat také článek.
Hlavní typy záměrů vyhledávání:
Informační:
Uživatelé se chtějí dozvědět více o konkrétním tématu, produktu, službě apod. ("Co je to analýza klíčových slov?")
Navigační:
Lidé hledají konkrétní web nebo stránku ("přihlášení do Alzy").
Komerční:
Uživatelé chtějí před nákupem provést průzkum ("nejlepší lyže").
Transakční:
Lidé chtějí koupit produkt nebo službu ("kde koupit kávovar Dolce Gusto").
4.
Podívejte se, co u vašich konkurentů funguje
Začněte tím, že identifikujete klíčová slova, na která se vaši konkurenti zobrazují na předních pozicích, ale vy ne. Každé z těchto klíčových slov pro vás představuje příležitost k získání větší návštěvnosti. V tom vám pomůže Collabim nebo Marketing Miner.
5. Vytvořte tzv. propojitelná aktiva
Propojitelné aktivum je část obsahu, která přirozeně získává zpětné odkazy. A vysoce kvalitní zpětné odkazy jsou skvělé pro SEO.
Účinnou taktikou je zjistit, na co lidé ve vašem oboru již odkazují. Začněte tedy tím, že se v některém ze SEO nástrojů podíváte na profily zpětných odkazů vašich konkurentů.
Pokud například lidé s vaší specializací často sdílejí seznamy, nějaký vytvořte. Vždy se snažte vytvořit obsah, který je lepší než obsah vašich konkurentů.
6. Vložte do svého obsahu osobní zkušenost
Kvalitní odkazy jsou důležitým faktorem hodnocení Googlu. Pokud je ale váš obsah stejný jako texty všech ostatních, pak není důvod, aby na něj někdo odkazoval.
SEO copywriting je rovnováha mezi tím, že dáváte hledajícím, co chtějí, a zároveň říkáte něco jedinečného a originálního. Jedním ze způsobů, jak přidat do obsahu jedinečnost, je psát z vlastní zkušenosti. Lidé chtějí skutečné osvědčené tipy a rady, nikoli obecné.
7. Tvořte důvěryhodný obsah
Je důležité dokázat, proč by vám lidé měli věřit. K tomu můžete využít případové studie, statistiky, sociální důkazy ad. Google ví, že se lidé chtějí naučit angličtinu spíše od certifikovaného lektora angličtiny než od náhodného chlápka z ulice. A i když nejde o přímé hodnotící faktory, hodnotitelé kvality společnosti Google je používají k posouzení kvality výsledků vyhledávání.
Kdy uvidím výsledky SEO?
SEO je běh na dlouhou trať a někdy může trvat i rok, než se dostanete na pozici, na kterou chcete. Pokud ale vidíte, že se váš příspěvek "usadil" na určitém místě, můžete se pustit do upravování a testování.
Pro SEO copywriting je pravidelné vyhodnocování zveřejněných textů klíčové. Podle výsledků je pak můžete upravovat tak dlouho, dokud nebudete spokojeni s jejich umístěním ve vyhledávači.
Kromě technických záležitostí, jako je rychlost mobilního načítání dat nebo optimalizace pro mobilní zařízení, doporučuje Neil Patel zkoušet změny v titulcích a meta popiscích. Můžete experimentovat s různými klíčovými slovy, zkoušet odlišné délky a formáty obsahu (odrážky, číslované seznamy nebo kratší odstavce), doplnit aktuální statistiky apod. Velmi dobře funguje i krátké video na začátku příspěvku.
SEO copywriting a UX
Jedním z klíčových aspektů SEO copywritingu je zlepšení uživatelské zkušenosti na vašem webu. SEO copywriting by měl vždy zahrnovat prvky, které zlepšují UX, protože Google a další vyhledávače stále více hodnotí stránky nejen na základě obsahu a klíčových slov, ale také podle toho, jak dobře splňují potřeby a očekávání uživatelů.
Texty by měly být srozumitelné, přesvědčivé a odpovídat na otázky vašich čtenářů. Kvalitní obsah vede k delší době strávené na stránce, což je signál pro vyhledávače, že váš web je hodnotný a relevantní. SEO experti se shodují na tom, že obsah s pozitivními UX signály hodnotí Google lépe.
Na uživatelskou zkušenost na webu mají vliv:
Rychlost načítání:
Stránky, které se načítají rychle, snižují míru okamžitého opuštění a zvyšují celkovou spokojenost uživatelů.
Mobilní
optimalizace:
V dnešní době je nezbytné, aby byl váš obsah optimalizovaný pro
mobilní zařízení.
Intuitivní navigace:
Umožněte uživatelům pomocí přehledného menu a drobečkové navigace snadno se orientovat na vašem webu a najít rychle informace, které hledají.
Atraktivní vizuální design:
Esteticky příjemný design může uživatele přitáhnout a udržet jejich pozornost na vašem webu déle.
Strukturování textu včetně nadpisů:
Text čleňte na odstavce, používejte nadpisy H1–H6, nedělejte dlouhé věty a nezapomeňte na výrazné CTA.
SEO z vlastní praxe
V současné době mám několik článků na první straně Googlu a ráda bych vám popsala, jakou jsem při jejich psaní zvolila strategii.
Před samotným psaním jsem si vždy prostudovala texty na první stránce Googlu, abych se podívala, jak těžké bude dostat se mezi ně nebo před ně. Všechny texty jsem se snažila přehledně strukturovat, prolinkovat se staršími články a zařadit do nich alespoň jeden odkaz na autoritativní zdroj. U všech jsem také vytvořila titulky a meta popisky.
Zaměření na obsahovou mezeru:
Největší návštěvnost mám z článku Čárka před a to, což je fajn, protože na stránce mám odkaz na placený online produkt Tahák na psaní čárek. Tento článek jsem napsala proto, že jsem na Googlu nenašla kvalitní text na toto téma. Žádné analýzy jsem před jeho psaním nedělala, jen jsem se podívala do Collabimu na hledanost.
Praktický přístup k tvorbě obsahu:
Další můj článek v první 10. je Jak napsat článek. Je to téma, kterému se hodně věnuji a baví mě, a proto jsem se rozhodla o něm napsat.
Jako třetí příklad uvedu text Jak se stát korektorem, který se drží už dlouho na 2. místě. Tady jsem tak trochu střílela od boku. Chtěla jsem jednoduše sepsat toto téma, protože jsem ho považovala za důležité. Když jsem viděla, že konkurence není moc velká, snažila jsem se text napsat tak, aby se dostal co nejvýše.
Použití metody KGR:
Jiný příběh má vznik článku Newsletter vzor, který je momentálně na 4. pozici. Tady jsem pracovala s metodou KGR (Keyword Golden Ratio), kterou jsem se naučila na školení Collabimu. Tato metoda je založená na slovech s nižší hledaností (pod 250) a nízkou konkurenčností a můžete se díky ní dostat do TOP 10.
Přibližně jednou za měsíc kontroluji pozice svých starších článků a také sleduji umístění nových textů. Pokud s některou pozicí nejsem spokojená, většinou experimentuji s titulky nebo nadpisy, občas článek aktualizuji nebo rozšířím.
SEO copywriting – cena
SEO copywriting představuje v dnešní době klíčovou dovednost v arzenálu každého copywritera. To je jeden z důvodů, proč jsem i já absolvovala řadu SEO školení a kurzů (u Pavla Ungra, Michala Binky, Collabimu a reklamní agentury Robert Němec) a proč se v této v oblasti stále vzdělávám. Tím druhým je, že mě SEO prostě baví.
Chcete také tvořit obsah, který rezonuje s vašimi čtenáři a zároveň podporuje vaše SEO cíle? Napište mi a společně najdeme tu nejlepší strategii.