Copywriting: 15 tipů pro začínající copywritery
Copywriting je dovednost, kterou se můžete naučit i vy. A aby vám šlo učení lépe od ruky, připravila jsem pro vás 15 tipů, díky nimž budou vaše texty srozumitelnější a přesvědčivější.
1. I o složitých tématech pište tak, aby jim rozumělo 12leté dítě.
2. Sjednoťte psaní V/v u zájmen.
3. Na webových stránkách nepište o sobě - všechny věty začínající slovem já upravte tak, aby začínaly vy/vám (místo Napíšu pro vás texty - Mé texty vám přivedou více zákazníků).
4. Nezapomínejte na označování nadpisů H1-H3 (je to důležité kvůli SEO). Jako H1 se označuje hlavní nadpis stránky, který by měl obsahovat klíčové slovo (slova). Další podnadpis označte v editoru jako H2 atd.
5. V nadpisech dobře fungují čísla, otázky, časově omezené nabídky a lákavá slova tipu jednoduše, rychle, snadno.
6. Každá stránka by měla obsahovat výzvu k akci (call to action).
7. Pište krátké věty. Pokud zjistíte, že máte v textu dlouhá souvětí, rozdělte je.
8. Z textu odstraňte příslovce a přídavná jména, která nejsou pro význam vět důležitá.
9. Odstavce nedělejte delší než 5 řádků (mně se osvědčily 3).
10. V jedné větě by neměly být dvě spojky a. Střídejte a např. se spojkou i (místo Jsem copywriterka, korektorka a spisovatelka a pomáhám podnikatelům s texty - Jsem copywriterka, korektorka i spisovatelka a pomáhám podnikatelům s texty).
11. Vyberte si 1-2 copywritery a sledujte jejich styl. Pozor. Nekopírujte je, jen se inspirujte.
12. Při psaní webových textů nezapomeňte na vyplnění SEO parametrů - titulků (title) a popisků (description). Váš web bude díky nim lépe dohledatelný.
13. Po napsání první verze textu si nechte minimálně 1 den odstup, než se pustíte do dalších úprav.
14. V textech nepoužívejte klišé (např. více než voda, čokoláda s příběhem apod.)
15. Poslední částí vaší práce je korektura textu (pokud si nevěříte, raději jej nechte zkontrolovat profesionálním korektorem).
Podobných tipů existuje celá řada - o některých z nich podrobněji píšu ve svém e-booku 10 kroků k lepším textům, který si můžete zdarma stáhnout zde.
Jarka Nováková je expert na copywriting a korektury a také spisovatelka milující příběhy. Díky této kombinaci už 6 let úspěšně pomáhá podnikatelům nastartovat a rozvíjet jejich byznys pomocí textů.