Co je to SEO a proč je důležité pro vaše podnikání

18.03.2023

Pokud máte webové stránky jako já nebo je plánujete vytvořit a chcete, aby se objevily na předních místech výsledků vyhledávání, budete potřebovat buď placenou reklamu (PPC) nebo SEO.

Zatímco výsledky placené reklamy zaznamenáte téměř okamžitě, SEO je běh na dlouhou trať, kdy se výsledky mohou projevit až za 3 měsíce, ale také za rok.

SEO nebo SEO optimalizace?

SEO (Search Engine Optimalization) je zjednodušeně proces ovlivňování přirozených výsledků vyhledávání tak, aby byly vaše webové stránky dobře hodnoceny podle vámi zvolených klíčových slov. V souvislosti se SEO se často používá chybně termín SEO optimalizace. Chybně proto, že výraz optimalizace je už obsažen ve zkratce SEO.

Podle statistik tvoří SEO 25 % celkové návštěvnosti webů.

Jak funguje SEO v praxi?

Když někdo zadá relevantní frázi do vyhledávače a tomu se nejvíc líbí váš web, vyskočí mu vaše stránky úplně nahoře. Google má na výběr často stovky webů a vy ho musíte přimět, aby si vybral ten váš.

Pokud například prodáváte boty pro psy, tak pokaždé, když někdo zadá "koupit boty pro psy", je vaším cílem, aby se vaše webové stránky zobrazovaly v horní části výsledků Googlu.

Čím blíže je váš web k první stránce, tím je pravděpodobnější, že na něj někdo klikne. Pokud se pro zvolené klíčové slovo nebo frázi dostanete na první místo, můžete získat obrovské množství návštěvnosti úplně zdarma.

Klíčová slova

S termínem SEO úzce souvisí pojem klíčová slova. Jsou to slova nebo fráze, na která optimalizujeme web, aby se zobrazoval co nejlépe ve výsledcích vyhledávání. Jaká slova to jsou a jak často se hledají, zjistíte pomocí analýzy klíčových slov. Pokud jde o klíčová slova, není dobré spoléhat se na dohady, protože můžete snadno nějaké slovo přehlédnout.

Analýzu je třeba udělat ideálně ještě před návrhem webu, protože se od ní odvíjí informační architektura webu. Výsledkem analýzy je tabulka se slovy, jejich konkurenčností, hledaností, kategorizací apod. Analýzu musíte pravidelně aktualizovat.

Long tail klíčová slova
Long tail klíčová slova jsou hodně konkrétní, často víceslovné výrazy s nízkou hledaností. Odborníci obvykle doporučují zaměřit se právě na ně, ale zároveň je důležité si spočítat, zda se to vyplatí. Někdy může být výhodnější strategií zacílit naopak na hodně hledané výrazy s hledaností několik tisíc, kdy vám stačí umístění např. do 5. místa než cílit na první místo s long tail frází, která vám sice přinese návštěvnost, ale ne výraznou.

Organické vyhledávání vs. reklama

SEO ovlivňuje pouze organické výsledky, nikoliv placené reklamy. Placené reklamy se obvykle zobrazují v horní nebo spodní části výsledků vyhledávání a jsou označeny jako reklama.

Většina online provozu je ale řízena organickými výsledky vyhledávání. Pomocí reklamy se vám podaří přivést lidi na web poměrně rychle, ale stojí to peníze a podle průzkumů až 69 % lidí reklamám nevěří.

Co jsou on-page a off-page faktory SEO
On-page i off-page faktory mají vliv na umístění stránky ve výsledcích vyhledávání.

On-page faktory se týkají obsahu a kódu stránky a můžeme je různými úpravami sami ovlivnit. 

Mezi SEO onpage faktory patří:
- informační architektura,
- interní odkazy (stránky jednoho webu by měly být co nejvíce propojené),
- titulek stránky (max. 65 znaků),
- URL (adresy stránek) – ideálně by měly obsahovat klíčová slova,
- meta description (max. 160 znaků),
- odkazy na jiné stránky,
- optimalizace obrázků (klíčové slovo v názvu obrázku),
- formátování textu (nadpisy různých úrovní, odstavce, odrážkové a číselné seznamy),
- obsahy nadpisů (klíčová slova vystihující stránku),
- uspořádání obsahu (umístění klíčových slov, pravidlo obrácené pyramidy),
- rychlost načítání webu.

Také off-page faktory ovlivňují umístění stránky ve výsledcích vyhledávání. Na rozdíl od on-page faktorů je najdeme mimo webové stránky a jejich ovlivnění není tak snadné. Patří k nim:
-zpětné odkazy (důležitou roli hraje jejich kvalita a počet),
- sociální signály (zmínky o stránkách na sociálních sítích),
- personalizace výsledků vyhledávání (ovlivňuje je umístění a chování uživatele).

Personalizace


Pokud máte web, pravděpodobně už jste si někdy googlili svou firmu, abyste viděli, jak dobře se vám daří. Bohužel, pouhým zadáním klíčových slov do Googlu nezískáte přesný výsledek.

Všechny výsledky vyhledávání Googlu jsou totiž přizpůsobeny každému, kdo hledá. To, co vidíte, se může lišit od toho, co vidí vaši zákazníci. Výsledky vyhledávání Googlu jsou personalizovány pomocí několika různých faktorů:

- vaše předchozí vyhledávání a návštěvy webu (Google zaznamenává navštívené stránky a každé vyhledávání, které provedete),
- vaše pozice (Google používá vaši IP adresu k nalezení vaší polohy),
- vaši přátelé na sociálních sítích (Google sleduje, s kým komunikujete).

Pokud vás zajímají objektivní výsledky, odhlaste se ze všech služeb Googlu a použijte anonymní vyhledávání. K přesné kontrole hodnocení a umístění vašeho webu můžete použít např. Keyword Rank Checker nebo Google Search Consoli.

Na podrobnou SEO analýzu doporučuji využít některý z placených SEO nástrojů (např. Collabim nebo Marketing Miner). Vyzkoušet můžete také nástroje zdarma – ty jsou ale vhodné pouze na základní analýzu (www.neilpatel.com, www. screamingfrog.com).

Je lepší dělat si SEO svépomocí nebo si najmout SEO specialistu?

Teď, když už víte, jak SEO funguje, se možná budete rozhodovat, jestli máte někomu zaplatit, aby za vás SEO udělal, nebo jestli se naučíte dělat SEO sami.

Obě možnosti mají své klady a zápory. Při spolupráci se SEO odborníkem budete mít o jednu starost méně, a pokud své práci bude rozumět, dostaví se i dobré výsledky. Nevýhodou jsou vysoké náklady, protože analýzou slov a jednorázovou konzultací spolupráce většinou nekončí.

Pokud se rozhodnete pustit se do SEO sami, budete ho mít pod kontrolou a můžete zkoušet různé taktiky a sami měřit výsledky. Jak se SEO naučit? Vyžaduje to určitou časovou investici a investici do vzdělání. Také budete potřebovat někoho, kdo vám zpočátku poradí. Celkově ale oproti první variantě ušetříte.

Tuto cestu jsem si vybrala i já. Prošla jsem několika SEO kurzy (u Pavla Ungra, Michala Binky a agentury Robert Němec), sleduji novinky v oboru a SEO neustále testuji na svém webu a textech (několik mých stránek a textů je na první stránce Googlu Newsletter vzor, Jak se stát copywriterem, Copywriting ceník, Jak se stát korektorem, Webový copywriting, Čárka před a to).

Pokud chcete být na internetu vidět a nechcete utrácet za reklamu, přidejte se do mé facebookové skupiny Copywriting nejen pro začátečníky, kde pravidelně zveřejňuji i SEO tipy.

Nebo mi napište a během SEO konzultace společně vymyslíme vhodné řešení pro váš byznys.