Jak se stát copywriterem?

27.02.2021

Jak se stát copywriterem? 

Jak se stát copywriterem a začít si vydělávat psaním? Tuhle otázku jsem si před několika lety položila také. A protože jsem v té době shodou okolností absolvovala Gallup test na určení silných stránek osobnosti, zjistila jsem, že shromažďování informací, jejich analýza, hledání chyb a psaní jsou přesně ty oblasti, kde mohu uspět.

A kromě toho, psaní mě vždycky bavilo. Ale pokud mám být upřímná, nikdy jsem nebyla ten typ, který něco napíše na první dobrou do hodiny.

Většinou pak věnuju dost času úpravám a zkracování. V knize Copywriting - Pište texty, které prodávají (A. Sálová, Z. Veselá, M. Raková) dokonce Zuzana Veselá doporučuje zkracovat původní verzi až na polovinu.

Kdo je copywriter a co dělá?

Copywriter je někdo, kdo je placený za psaní reklamních textů určených k propagaci firmy, produktů, služby nebo značky. Může se specializovat na určitou oblast, třeba na textování webových stránek (jako já) nebo mít širší záběr - webové texty, posty na sociální sítě, scénáře pro video a další formáty.

Ke copywritingu vede několik cest

Existuje několik cest, jak se stát copywriterem na volné noze. Jakou cestou jsem šla já? Oklikou. Ještě dříve než copywriting mě totiž zaujalo SEO. Zúčastnila jsem se SEO školení pro copywritery u Pavla Ungra a pak jsem absolvovala SEO workshop u agentury Robert Němec.

Právě tam jsem zjistila, že mě baví spíše obsahové SEO než technické, tedy práce s klíčovými slovy a meta texty. Jenže nikdo si nenajme člověka na SEO, pokud neovládá dokonale jak technické, tak obsahové SEO.

A tehdy mě napadlo, že bych mohla propojit svou vášeň pro psaní a znalosti SEO a ponořit se do copywritingu.

Copywriter není jen člověk, který píše prodejní texty, ale ideálně by měl mít přesah i do souvisejících oborů, jako právě SEO, marketing, psychologie a UX, takže nakonec se mi má odbočka hodila.

Potřebuje copywriter vzdělání?

Jestli je něco, co byste měli jako copywriter skvěle ovládat, pak je to gramatika a pravopis. Pokud víte, že tam máte nějaké mezery, začněte pracovat na jejich odstranění. Texty s chybami by vám klienti vrátili a další by si od vás určitě neobjednali.

Copywriterem se také můžete stát, pokud jste expertem na určitý obor a zároveň umíte dobře psát.

U mě byl trochu problém, že jsem měla zkušenosti jen z offline psaní pro časopisy a o tom, jak se píše text na web nebo prodejní text, jsem neměla ani ponětí.

Vrhla jsem se tedy do práce. Začala jsem sledovat naše i zahraniční copywritery a blogy o copywritingu (Dan Lok, Nick Usborne, Gary Halbert, copywritematters.com, Otto Bohuš, Pavel Šenkapoun) a zároveň kupovat a číst odborné knížky.

Také jsem si vytvořila archiv na "vzorové" texty a ty studovala. Brzy jsem měla pocit, že můžu okamžitě přijmout první zakázku.

Přestože jsem měla nastudované všechno o psaní prodejních textů, světově známý kanadský byznysmen Dan Lok doporučoval v jednom ze svých článků najít si mentora. Takže místo abych vydělávala, ještě jsem investovala (mou mentorkou se stala Anna Sálová z Content Wizards).

Ale vyplatilo se. Opřipomínkované texty mě posunuly zase o krůček dál - protože jedna věc je teorie a jedna praxe. Čtení o copywritingu z vás copywritera neudělá.

Jak si stanovit ceny za copywriting?

Když se podíváte na internet, zjistíte, že cenové rozpětí je poměrně velké. Najdete copywritery, kteří nabízejí texty za 350 Kč/hodina, ale také za
100 Kč/hodina nebo 3 000 Kč/hodina.

Někdo uvádí u copywritingu hodinovou sazbu, což je asi vhodnější, protože to více vystihuje skutečnou práci copywritera, která zahrnuje i rešerši tématu, analýzu klíčových slov, korekturu nebo výběr ilustračních fotek.

Podle mě se dá začít třeba na 300 Kč/hodina a postupně, jak vám budou přibývat reference a zkušenosti, ceny např. 1 x ročně zevidovat a zvýšit. U stálých klientů buďte se zvyšováním cen opatrní a vždy zvažte, jak je pro vás klient důležitý. Osobně to nemám moc ráda, ale výjimečně k tomu také přistupuji.

Při psaní si nezapomeňte poznamenat, kolik času vám zakázka zabere. Můžete si na to zavést sešit nebo vytvořit soubor v PC, abyste se mohli vracet ke starším zakázkám a z nich pak vycházet při stanovování cen.

Možná se vám stane, že ze začátku špatně odhadnete čas, který zakázkou strávíte (většinou odhadnete méně, než kolik je to ve skutečnosti) - ale protože klientovi cenu sdělujete předem, dá se z této zkušenosti jen poučit do budoucna.

Jak získat první zakázku 

Kde vzít zakázku na copywriting, když nemám žádné reference? Tuto otázku asi řešila spousta z nás, když začínala. V začátcích svého podnikání jsem věděla, že potřebuji na webu alespoň jednu referenci. Když mi přišel jednoho dne mail s nabídkou na psaní textů z Modré pyramidy, věděla jsem, že je to přesně to, co potřebuju. Pak už se klienti začali pomalu ozývat sami.

Reference jsou důležité u copywritingu stejně jako v kterémkoli jiném oboru a úplně nejdůležitější je získat tu první. Nebojte se o ně sami říct – také to dělám.

Ale musím se přiznat, že ještě před spoluprací s Modrou pyramidou mě napadlo, jestli bych neměla nabídnout služby zdarma (třeba v rámci nějaké akce).

Dneska už vím, že cesta k první zakázce nevede přes nabízení služeb zdarma, ale jinudy. Přes obsahový marketing – tedy články na blogu, newslettery nebo e-booky a komunikaci přes sociální sítě. Zkrátka když budete udržovat vztah se svými čtenáři, časem se z nich stanou vaši zákazníci. A to je i způsob, který vám doporučuju.

Vyplatí se investovat do reklamy?

Je nutné v začátcích podnikání investovat do reklamy? Já jsem si kromě webu (u Webnode) založila placený profil na www.navolnenoze.cz (ročně kolem 3 000 Kč) a investovala i do PPC reklamy a také do kurzu facebookové reklamy.

Samozřejmě existují různé weby, kde copywriteři jen za registraci nabízejí své služby i hotové články a naopak i firmy tam hledají copywritery. Já jsem tuhle cestu nezvolila, ale tím neříkám, že je špatná. Každému vyhovuje něco jiného.

Je nutné "projít" agenturou?

Dost copywriterů přechází na volnou nohu z agentury, což není můj případ. Takže jak vidíte, praxe v agentuře není podmínkou pro to, začít se úspěšně živit copywritingem.

Pokud se rozhodnete stát se copywriterem bez agenturních zkušeností, budete mít o něco horší startovní pozici, než agenturní copywriter, který má za sebou velké množství různých typů spolupráce.

Horší startovní pozice ale rozhodně neznamená horší celkový čas.

Pokud vás láká práce copywritera na volné noze, udělejte ještě dnes první krok. Jedině když se vydáte na cestu, poznáte, jestli jdete tím správným směrem. 

Pusťte se do psaní a studia nebo si zkraťte cestu a naskočte do uzavřené facebookové skupiny Copywriting nejen pro začátečníky, kde se můžete inspirovat a také se na cokoliv související s copywritingem ptát.  

Jarka Nováková je expert na copywriting a korektury a také spisovatelka milující příběhy. Díky této kombinaci už 6 let úspěšně pomáhá podnikatelům nastartovat a rozvíjet jejich byznys pomocí textů.