Jak napsat článek: snadný návod krok za krokem

15.01.2022

Kterých zásad byste se měli držet při psaní článku, aby se čtenářům dobře četl a umístil se na předních příčkách v Googlu? Pojďme se na to podívat.

1. Zvolte zajímavé téma 

A kde témata pro články hledat? Možností je spousta.

- Udělejte recenzi na nějaký produkt, který souvisí s vaším podnikáním nebo oborem.

- Vytvořte článek na aktuální téma, např. Vánoce, Nový rok apod.

- Napište reportáž z události vztahující se k vašemu podnikání.

- Připravte rozhovor s autoritou v oboru nebo známou osobností, která má co říct k vašemu tématu.

- Napište o něčem, co trápí nebo zajímá vaše klienty.

- Při výběru tématu se inspirujte klíčovými slovy. Nemusíte být přímo SEO expertem, stačí, když budete ovládat základy SEO a vědět, kde klíčová slova hledat.

2. Použijte správná klíčová slova

Zajímá vás, jaká slova či fráze související s vaším oborem jsou často hledané?

Pomoci vám může v Googlu Související vyhledávání nebo Lidé se také ptají. Inspirovat vás mohou také klíčová slova a fráze ve vyhledávacím okénku. Ideální je, pokud se odhlásíte s vašeho Google účtu a nastavíte anonymní vyhledávání, aby vyhledaná slova nebyla ta, která hledáte vy.

V Seznamu vám zase pomohou dole na stránce Související dotazy.

Použít můžete i nástroj Keyword Tool, který vám nabídne klíčová slova (bez hledanosti) už ve free verzi.

Pokud se rozhodnete investovat do placených nástrojů, zkusit můžete Collabim nebo Marketing Miner. Už v základních tarifech vám umožní zjistit měsíční hledanost zadaného slova.

3. Vytvořte lákavý nadpis

Pracovní název si vytvořte, ještě než začnete psát, abyste se neodchýlili od tématu. Až budete mít článek hotový, název dopilujte.

Tvorbě nadpisu věnujte dostatek času, protože právě nadpis často rozhoduje o tom, jestli si čtenář článek přečte. Měl by měl obsahovat klíčové slovo - ideálně umístěné co nejvíce vlevo. Dobře fungují nadpisy ve formě otázky, začínající slovem jak nebo obsahující čísla.

Ve Wordu ho označte jako Nadpis 1, v editoru H1.



4. Dbejte na správnou strukturu textu

Při psaní zvolte metodu obrácené pyramidy, kdy to nejdůležitější dáte na začátek a dále budete postupovat od podstatných informací k těm méně významným. 

Pod nadpisem by měl být krátký odstavec (3–5 vět), tzv. perex. Je to vlastně úvod k článku, který by měl nalákat k dalšímu čtení.

Odstavce nedělejte delší než 5 řádků (ideální jsou 3 řádky) a nezapomeňte na mezititulky. Ty označujte ve Wordu jako Nadpis 2, v editoru H2.

Aby článek netvořil jen text, vložte do něj obrázky, případně tabulky, grafiky ad.

U obrázků nezapomeňte na alt popisek (místo 354.jpg jej nazvěte např. stul-do-obyvaciho-pokoje.jpg).

5. Nezapomeňte na prolinkování

Snažte se do textu umístit interní, případně i externí odkazy, abyste zvýšili jeho šance na lepší umístění ve vyhledávači. Jak na to? Pokud se v článku zmiňujete např. o psaní titulků a v některém ze starších článků jste již o nich psali, přidejte do článku odkaz na tento článek.

6. Na konec článku vložte call to action

Na konci článku umístěte výzvu k akci (call to action).


7. Vytvořte SEO texty – titulek a popisek

Součástí článku jsou i texty, které v něm sice čtenáři neuvidí, ale které jsou důležité pro jeho umístění ve vyhledávači. Jde o titulek (title), který se lidem zobrazí ve vyhledávacím okénku po zadání jejich dotazu, a popisek (meta description).

Délka titulku by měla být maximálně 60 znaků včetně mezer (nebo 600 pixelů). Měl by obsahovat klíčová slova, prodejní argument, výzvu k akci a adresu vašeho webu. Což je dost těžké na tak malý prostor vměstnat, ale stojí za to si s tím pohrát.

Titulek je totiž jedním z nejdůležitějších SEO on-page faktorů a vždy je nutné ho vyplnit. V některých editorech nebo redakčních systémech se vám vyplní automaticky – je však třeba pohlídat jeho délku. Pokud se nezobrazuje celý, zkraťte ho. Na ověření délky titulku existuje řada bezplatných online nástrojů.

Kromě titulku byste měli vyplnit i popisek. Ten může být o něco delší (70–150 znaků) a měl by vystihovat obsah článku. Čím atraktivnější je text popisku, tím vyšší je míra proklikovosti.

Titulek i popisek se vyplňují v administraci webu.


8. Dejte vědět, že jste článek napsali

Pokud byste napsali článek a na sociálních sítích se o něm nezmínili, pravděpodobně by měl velice nízkou čtenost. Nezapomeňte tedy nalákat na přečtení nového textu své fanoušky.

A mně nezapomeňte dát like, pokud vám článek pomohl.

Jarka Nováková je expert na copywriting a korektury a také spisovatelka milující příběhy. Díky této kombinaci už 6 let úspěšně pomáhá podnikatelům nastartovat a rozvíjet jejich byznys pomocí textů.