Jak si začít vydělávat copywritingem

23.10.2021

Je vaším snem živit se jako copywriter, ale nemáte žádné klienty a ještě jste nic za peníze nenapsali? Věřte, že v této situaci nejste sami - i já jsem začínala a vím, jak je těžké získat první klienty a reference.

Máte spoustu teoretických znalostí o copywritingu, o tom, jak psát titulky, jak textovat home page nebo tlačítka CTA, ale žádnou praxi? Je nevyšší čas omezit dobu věnovanou vzdělávání (nikoli ji úplně zrušit, protože copywriter se vzdělává neustále) a pustit se do psaní.

Pokud ještě nemáte žádné klienty, založte si blog, pište na Wattpad nebo zkuste posílat články do internetových magazínů. Zkrátka se snažte psát denně. Protože cvičení dělá mistra, a pokud se budete ucházet o práci copywritera, budete potřebovat nějaké ukázky své práce.

Nejdříve si ujasněte, jestli vás láká práce v agentuře, nebo zda chcete být na volné noze a pracovat pro různé klienty.

Práce v agentuře

Zajímá vás práce v agentuře? Najděte si na internetu reklamní a copy agentury a podívejte se, jestli právě někoho nehledají. Pokud ne, nebojte se a sami jim zašlete nabídku. Je pravda, že úspěšnost téhle akce nebude velká, ale i mně se kdysi stalo, že jsem oslovila jednu firmu, která se mi po čase sama ozvala s nabídkou, a vznikla z toho vzájemná spolupráce.

Pravděpodobně vám neodpoví hned, ale "až jim poteče do bot" a budou někoho shánět, váš životopis jim přijde vhod.

Freelancer

Chcete raději podnikat než sbírat zkušenosti v agentuře? Hned na začátku si ujasněte, jestli se budete specializovat na určitou oblast copywritingu, např. sociální sítě, nebo nějaký obor - to by mohla být vaše konkurenční výhoda.

Kde shánět zakázky a klienty?

Práci můžete sehnat ve facebookových skupinách (např. Práce pro copywritery), sami oslovovat agentury s nabídkou externí spolupráce, pročítat inzeráty nebo se zaregistrovat na různé weby zaměřené na podnikání a copywriting (např. www.navolnenoze, www.copywriteri.cz).

Dejte svému hledání řád, udělejte si plán a každý den napište alespoň jednu nabídku a odpovězte na jeden inzerát. Abyste zvýšili šanci na úspěch, agenturám, které oslovíte, nabídněte napsání zkušebního textu zdarma.

Spokojené klienty nezapomeňte požádat o referenci, protože právě díky skvělým referencím získáváte další klienty.

Jak a kolik si účtovat

Pro copywriting je lepší hodinová sazba než cena za normostranu. Nečeká vás totiž jen samotné psaní, ale často i rešerše tématu, průzkum klíčových slov, úpravy hotového textu a nakonec korektura. Tu byste jako copywriter měli zvládnout sami. Pokud se na ni ovšem necítíte, raději si zaplaťte korektora. Někteří copywriteři to běžně dělají.

Vždycky si zapisujte, kolik vám která zakázka zabere času, abyste byli pro příště schopni lépe odhadnout cenu. Ze začátku se vám pravděpodobně stane, že cenu spíše podhodnotíte, ale to je v pořádku - chybami se člověk učí.

A jakou si zvolit na začátku hodinovku? 3 000 Kč asi svému prvnímu klientovi účtovat nebudete, začněte na nižší sazbě, a cenu můžete postupně, s rostoucím zájmem o vaše služby, zvyšovat. Zvyšování cen se nebojte, v tomto oboru (i v řadě dalších) je to běžné.

Pokud vás copywriting opravdu zajímá, zvu vás do skupiny Copywriting nejen pro začátečníky, kde můžete pokládat otázky a vzájemně se vzdělávat a inspirovat.

Jarka Nováková je expert na copywriting a korektury a také spisovatelka milující příběhy. Díky této kombinaci už 6 let úspěšně pomáhá podnikatelům nastartovat a rozvíjet jejich byznys pomocí textů.